úterý 26. června 2012

Síla v nás



Stále častěji se ke mně dostávají články, ve kterých Žižek, Fischer, Krugman, další a další kriticky hodnotí úpadek kapitalismu, jeho důvody, současný i budoucí stav. Porovnávají jej zas a znova s marxistickým přístupem a snaží se, třebaže nejsou z prvních, úpěnlivě vypotit další možné důvody, proč je který z nich lepší, efektivnější, stabilnější….Analyzují příčiny, dopady, rozdíly. Pořád dokola. A směřují k tomu samému a tudíž, že oba systémy selhaly.

Síla je v lidu

Kniha Kup si revoltu! Josepha Heathe a Andrewa Pottera popisuje chybu kontrakultury, rozuměj – levicových rebelů napříč současností, jako spočívající v přesvědčení, že základem kontrarevoluce musí být duchovní revoluce a vnitřní proměna, jež jsou hlubší než jen povrchní institucionální změny. Přitom, dle autorů, pokroku vřešení chudoby, lidských práv a sociální a zdravotní péče se vždy dalo dosáhnout pouze v reálné politice, která je samozřejmě nudná, zdlouhavá a kompromisní. Problém je, že zdánlivá a proklamovaná hloubka vnitřní proměny většinou končí u toho, že nosíte jen jiný účes a oblečení než vaše okolí…

Tady jsou autoři pro mě více než přesvědčiví a to z jednoho prostého důvodu. Kladu si otázku, zda se myslitelé a intelektuálové dnešní doby, intelektuálové typu Žižka, který krom porovnávání dvou výše zmíněných ekonomických systémů zarytě studuje Marxe či Mao Ce Tunga a rozebírá jeho texty do úporných podrobností, spekuluje nad jejich interpretací a přitom se svá díla ještě snaží popularizovat, jestli takoví myslitelé jsou těmi, kteří nám zplodí systém nový…? Jistě, je důležité poznat chyby předchozích přístupů, systémů, konceptů, i těch dnes již zatracovaných, vystihnout jejich klady a zápory právě proto, abychom mohli dojít onoho poučení či osvícení těsně před tím, než budeme mít na jazyku jméno a koncept systému nového.

Síla je však, dle mého názoru, spíše v obrodě každého z nás. Jestliže Potter a Heath pojmenovávají jako jednodušší volbu reálnou politiku a vyzdvihují její nudnost, zdlouhavost a kompromisy, je nutné najít lék na to, jak tuto změnit. Dnes jsem narazila na výtah z přednášky Alaina Badioua, francouzského filozofa, který se zabývá "štěstím v politice". A kladu si otázku, k čemu má ve své podstatě vést ta výše zmiňovaná duchovní revoluce a proměna? Co je cílem každého člověka? Je to štěstí (?). Článek s názvem Štěstí v politice mě pak přirozeně zaujal právě proto, že pouze skrze politiku se lze dopracovat k nastolení systému nového, k té vytoužené změně světa, o které autor přednáší. Badioua hovoří o tom, že pro přerušení politického systému je třeba, aby byl účel politiky nezávislý na uzmutí státní moci. Je přesvědčen, že změna světa a společenské nepokoje, jejichž svědky jsme v poslední době, vyplývají z toho, že tato shromáždění a demonstranti nedůvěřují nařízené definici politiky. O politickém štěstí je podle něj možné mluvit tam, kde zjišťujeme, že nepotřebujeme stát. Autor volá po přepracování konceptů vztahu politiky a moci…Vracíme se tedy k lidu a společnosti samotné, její síle, moci, organizaci a schopnostem pohnout sama sebou?

Zdá se mi to nebo Potter a Heath na to opravdu přišli…?

Jsem přesvědčená, že oba dva nejvýše zmíněné systémy a charakter politiky, moci či čehokoliv, co s sebou nesly, selhaly právě díky základním lidským vlastnostem, které jsou popsány v rozsáhlých racionalistických teoriích a přístupech, v psychologii, sociologii a dalších behaviorálních či společensko-vědních disciplínách…jsou to lidé, společnost, kdo selhává. Jsem tedy přesvědčena, že pokud je pro vytvoření systému nového opravdu něco potřeba, je to osobní transformace každého z nás.

Je možné, že jsem ty texty jen špatně pochopila, ale to podivné a všeobjímající víření, které v poslední době hromadně pociťujeme, mi napovídá....

Žádné komentáře:

Okomentovat